Motywacja w Dietetyce – lekcja 1.

Lekcja 1 Zacznijmy naszą przygodę z dietetyką od mojego ulubionego hasła reklamowego: „Just do it”, które w prosty sposób zachęca do działania. Drogi Internauto! Jeśli czytasz te słowa i należysz do tej połówki polskiego społeczeństwa, która posiada zbyt dużą ilość kilogramów, zachęcam już dziś do działania i do rozpoczęcia przygody z portalem DietaDlaZdrowia.pl!

12 lekcji w drodze do sukcesu

W obszarze motywacji będziemy uczyć się w kolejnych 12 lekcjach, jak skutecznie osiągać sukces w żmudnej i wielotygodniowej drodze racjonalnego odżywiania, której celem jest „kraina szczęśliwości”, czyli prawidłowa waga i wymarzona figura. Droga ta jest długa, trudna i pełna pokus kulinarnych, gastronomicznych pyszności oraz pozornych ułatwień i pseudo cudownych środków, które niby prowadzą na skróty.

Badania marketingowe

Przygotowania serwisu DietaDlaZdrowia.pl wiązały się z przeprowadzeniem badań marketingowych: ilościowych i jakościowych, przy użyciu dwóch metod badawczych: PAPI (Paper And Pencil Interview) oraz FGI (Focus Group Interview). Metoda PAPI to wywiad ankietera „twarzą w twarz” z respondentem, gdzie pytania zadawane są bezpośrednio i a odpowiedzi respondenta zapisywane. Badania FGI to rodzaj badań jakościowych, gdzie w trakcie spotkania osoby zaproszone do badań analizują wraz z moderatorem poszczególne kwestie i wyrażają swoje opinie dotyczące przedstawionej problematyki. Badania były prowadzone w okresie od września do listopada 2010 roku, a ich celem było stworzenie serwisu usług typu e-dieta, które będą precyzyjnie dedykowane i odpowiadające potrzebom Polaków, poszukujących skutecznych narzędzi wspomagających prawidłowe odżywianie. Grupę docelową respondentów badań stanowiły osoby w wieku 20-45 lat, które mają nadwagę i które co najmniej raz w życiu stosowały już jakąś metodę odchudzania.

Wspominam o tych badaniach, bowiem często będziemy odwoływać się do wypowiedzi respondentów i wyników badań, które służyły budowie serwisu DietaDlaZdrowia.pl.

Definicja motywacji

Jeżeli ktoś w rozmowie lub reklamie informuje Was, że zrzucanie kilogramów to rzecz łatwa, przyjemna i niewymagająca wyrzeczeń oznacza to, że albo sam nigdy nie próbował schudnąć, albo jest to czysta propaganda. W dietetyce – jak w życiu – każdy sukces i wszystko, co robimy wymaga precyzyjnie określonego celu, dobrego planu, systematyczności i ciężkiej pracy. W osiąganiu pożądanych rezultatów bardzo pomaga nam motywacja. Mówimy nie raz o tym, że ktoś miał „silną motywację”. Ja twierdzę, że w dietetyce motywacja to połowa sukcesu, czyli 50%, kolejne 25% to systematyczność (prawidłowe i stałe odżywianie się) i dobrze dobrana dieta – również 25%.

Motywacja – słowo składa się z dwóch elementów MOTYW i AKCJA, gdzie motyw to CEL, a akcja to DZIAŁANIE. Genezę słowa motywacja znajdujemy w łacińskim czasowniku „moveo” co oznacza: wprawiać w ruch, popychać. Zatem możemy śmiało powiedzieć, że MOTYWACJA to:
– stan gotowości człowieka, jako istoty rozumnej, zdolnej do podjęcia określonego działania (akcji),
– wzbudzony potrzebą zespół procesów psychicznych i fizjologicznych, określających podłoże zachowań i ich zmian.

Rodzaje motywacji w dietetyce

Nie ma cudownych diet, skutecznych suplementów, czy tabletek – wszystko zależy od nas samych, od tego jak silnie jesteśmy zmotywowani oraz jak wytrwale i długo jesteśmy w stanie dążyć do celu.

Motywacja wewnętrzna – najczęściej występująca u osób podejmujących działania zmierzające do zrzucenia kilogramów. Z tym rodzajem motywacji mamy do czynienia, gdy człowiek dąży do zaspokajanie swoich potrzeb. W tym przypadku potrzebą tą jest atrakcyjny wygląd oraz własne szczęście i dobre samopoczucie.

Motywacja zewnętrzna – to moda, wzorce i styl, które narzuca nam otoczenie. Nieludzko wychudzone modelki z czasopism i reklam. Gwiazdy filmu i show biznesu, czyli piękni, bogaci i szczupli celebryci, przechadzający się w modnych kreacjach po czerwonym dywanie, w blasku flashy. Motywacja zewnętrzna polega również na wzbudzaniu kar i nagród oraz czasami na informowaniu o możliwościach zawartych w różnego rodzaju regułach i manipulowaniu tymi możliwościami, w określonych sytuacjach. Przykład z życia zawodowego – awansują tylko te osoby, które dobrze wyglądają, są szczupłe i atrakcyjne. Przykład z życia codziennego: sklep oferuje damskie ubrania tylko w rozmiarach do nr 36.

Motywacja negatywna – w dietetyce to rodzaj kary lub negatywnych następstw. Nieprawidłowa dieta może powodować rożnego rodzaju choroby i schorzenia, co w konsekwencji pogarsza naszą jakość życia. Błędy żywieniowe najczęściej widoczne są przy chorobach serca i nadciśnieniu tętniczym, gdy już jesteśmy zagrożeni lub chorujemy, wówczas mamy silną motywację, aby przestrzegać prawidłowej diety i zdrowego stylu odżywiania się w taki sposób, aby uniknąć „kary”, czyli negatywnych konsekwencji w postaci utraty zdrowia lub nawet życia.

Motywacja pozytywna – zwana dodatnią, oparta jest na pozytywnych wzmocnieniach. Ten rodzaj motywacji znany jest na przykład z grup wsparcia dla osób walczących z nałogiem alkoholizmu. W dietetyce dotychczas rzadko stosowany, ale właśnie poprzez takie narzędzia, jak serwis DietaDlaZdrowia.pl oraz nowoczesne metody komunikacji, pozwala wytrwać w długiej drodze dążenia do celu, zachowując pozytywny stosunek do przedmiotu, jakim jest dieta. Dlatego w naszych działaniach związanych z dietetyką, będziemy skupiać się na motywacji pozytywnej, która ma umożliwić człowiekowi osiąganie wyznaczonych celów i zaspokajanie potrzeb. Czyli jak z uśmiechem i zadowoleniem tracić kilogramy!