Dieta Dla Zdrowia

Cała prawda o jajach

Jajo kurze zawiera ok. 66 % wody, 12 % białka, 10 % lipidów, 1 % węglowodanów i 11 % substancji mineralnych(wapń, fosfor, potas, sód w największych ilościach).Zawiera również witaminy , z których najwięcej jest witaminy A ,mającej działanie odmładzające i witaminę D, B12, kwas foliowy oraz cholesterol ,który kształtuje się na poziomie 423 mg/100 g produktu ,ochraniający skórę przed wysuszeniem. Jaja zwiększają przemianę materii i uczucie sytości przez dłuższy czas.

Jajo posiada wiele właściwości funkcjonalnych, takich jak:

*pienistość,

*zdolność do tworzenia emulsji,

*koagulacja i żelowanie,

*smakowitość,

*właściwości  barwotwórcze.

Jajo  zawiera wszystkie aminokwasy egzogenne(takie, których organizm człowieka nie wytwarza, a które są dla niego niezbędne i dlatego musi je dostarczać z zewnątrz z pożywieniem). Dwa jaja o masie ok. 60 g pokrywają w 35 %. dzienne zapotrzebowanie na te aminokwasy.

Barwnikami w żółtku jest luteina i ksantofil. Oba te barwniki mają dobroczynne działanie na nasz organizm. Ksantofil zapobiega osadzaniu się złogów na ścianach tętnic. Luteina gromadzi się głównie w plamce żółtej oka i soczewce. Chroni przed szkodliwym promieniowaniem UVA i UVB. Jest również  pogromcą wolnych rodników, dzięki czemu osłania  naczynia włosowate siatkówki oraz fotoreceptorów. Lecytyna zawarta w żółtku jest naturalnym przeciwutleniaczem, ma właściwości zmiękczające, odżywcze i nawilżające. Rozbija spożywane tłuszcze oraz cholesterol na mniejsze kuleczki, zapobiega osadzaniu się ich na ściankach naczyń i redukuje odkładanie się blaszki miażdżycowej. Lecytyna ma dobry wpływ na wątrobę, m.in. rozpuszcza cholesterol w żółci i chroni przed tworzeniem się kamieni żółciowych. Zwiększa również pamięć i koncentracje, dlatego polecana jest w czasie zwiększonej pracy umysłowej.

Od lat trwają badania nad tym czy wysoki poziom cholesterolu w jajku może przyczynić się do zachorowań na miażdżycę czy problemy z sercem. Wiele badań pokazało, że spożywanie jaj w codziennej diecie nie ma wpływu na podwyższenie cholesterolu we krwi, dlatego nie ma ograniczeń co do spożycia jaj w tygodniowej diecie.

Autor: makaron
Źródło: http://www.odzywianie.info.pl/Jajka-ciekawostki-i-wartosci-odzywcze.html, Trziszka T.JAJCZARSTWO

Oceń artykuł

  • Ocena: 5/5
  • Głosów: 2

Komentarze (0)

    Brak komentarzy do tego artykułu.

Dodaj komentarz

Twoje komentarze będą bardziej wiarygodne, gdy się zarejestrujesz!
Dodatkowo zrobimy dla Ciebie darmową analizę Twojego sposobu odżywiania.

(wymagane)

(wymagany - nie będzie wyświetlany)

(wymagany)