Dieta Dla Zdrowia

Zimowa dieta na dobry nastrój

Zima wyostrza nasze apetyty na dania bardziej kaloryczne i obfite niż zwykle. Pamiętajmy jednak, że zimą nasze zapotrzebowanie kaloryczne nie różni się zbyt wiele od letniego. Dieta zimowa powinna dostarczać nam energii i zwiększać naszą odporność.

Jak często jeść zimą?

Zimą czujemy się zmęczeni, senni i jesteśmy mniej odporni na infekcje, dlatego nasz zimowy jadłospis powinien różnić się od letniego.  W zimowej diecie najważniejsza jest ilość posiłków (powinny być co najmniej cztery). Jedząc co 3 godziny, utrzymujemy równowagę cieplną w organizmie. Koniecznie należy przekonać się do śniadań. Jedzenie śniadania zapobiega przeziębieniom i nie musimy obawiać się o wagę, ponieważ rano spalanie tłuszczu jest najszybsze i wtedy też nasz organizm najlepiej przyswaja składniki odżywcze.

Najwięcej witaminy...

Zimą musimy pamiętać przede wszystkim o witaminach. W każdym posiłku powinny znaleźć się warzywa i owoce: pomidory, papryka, brokuły, brukselka, seler naciowy, pomarańcze, grejpfruty, melony, kiwi. Zawierają one witaminy A, C i E, które pomagają wykorzystać energię z pożywienia i pobudzają system odpornościowy. Zimą potrzebujemy też więcej witamin z grupy B, istotnych ze względu na odporność i działanie przeciwdepresyjne. Witaminy te są obecne na przykład: w nabiale, drobiu, rybach, wołowinie, fasoli, ziarnach, kiełkach, orzechach.

Kuj żelazo, póki gorące

W naszej diecie nie może zabraknąć też żelaza. To właśnie ten pierwiastek bierze udział w produkcji hemoglobiny i chroni nas przed anemią, zwiększa odporność, wzmacnia siły. Spożywając mięso, warzywa strączkowe, w tym soczewicę, oraz różne kasze, zapewnimy sobie odpowiednią dawkę żelaza.

Energia w czystej postaci

Zima to pora roku w której bez obawy możemy sięgnąć po węglowodany, ponieważ to one powinny dostarczyć 50 procent energii. Pamiętajmy jednak o ograniczaniu ilości ciasta i białego pieczywa. To one odpowiadają za nadprogramowy tłuszczyk na brzuchu, biodrach i udach. W zamian sięgnijmy po pieczywo pełnoziarniste, razowe, kasze, które sycą, a są bardzo dobrym źródłem energii i zawierają błonnik.

Czy można ograniczyć apetyt?

Nadmierny apetyt na słodycze hamuje chrom, który znajduje się w rybach, drobiu, jajach, brokułach, kukurydzy, zielonym groszku. A reakcje mataboliczne naszego organizmu przyspiesza magnez, który znajdziemy w nasionach strączkowych, soi, siemieniu lnianym, nasionach sezamu, produktach razowych, rybach, orzechach, pestkach, brokułach. Uczucie sytości zapewni wapń, który znajduje się w mleku i jego przetworach, oraz kaszy, roślinach strączkowych, soi i rybach.

Zaplanuj zimowe menu

Zimą należy też pamiętać o płynach. Pora roku nie ma znaczenia, powinniśmy wypijać codziennie dwa i pół litra płynów. Zimowa chandra, depresja i zmęczenia także związane są z naszą dietą. Spowodowane są niedoborem żelaza, a także zbyt małą ilością witamin z grupy B i E. Dlatego im lepiej zaplanujemy nasze menu, tym lepszy będziemy mieli zimową porą nastrój.

Spróbuj zimowej diety:

Śniadanie
- tost z ciemnego pieczywa
- 2 duże plastry białego twarogu lub, łyżka jogurtu naturalnego
- owoc kiwi
- szklanka soku pomarańczowego i herbata malinowa

II śniadanie
- sałatka owocowa: pokrojona w kostkę pomarańcza lub grejpfrut, kiwi, jabłko, pół opakowania jogurtu naturalnego, łyżka ziaren słonecznika.
- zielona herbata

Obiad
- gotowane na parze warzywa (brokuły, papryka, seler, pieczarki, cukinia) z odrobiną oleju z pestek winogron, z dodatkiem soku z cytryny
- porcja ryby zapieczonej w folii
- porcja surówki z kiszonej kapusty z utartą marchwią oraz jabłkiem
- sok z grejpfruta

Kolacja
- sałata lodowa: plaster sera żółtego pokrojonego w cienkie plasterki, garść kiełków, pokrojony w kostkę pomidor, żółta papryka, 2 łyżki sosu winegret

Autor: dr Marek Szołtysik i mgr inż. Sylwia Kmieć Szołtysik - eksperci DietaDlaZdrowia.pl

Oceń artykuł

  • Ocena: 5/5
  • Głosów: 1

Komentarze (3)

  • Salman2016/03/02 14:14

    hukfsmixo2C

    4 września 2012A mnie się wydaje, że tbtaely większe będą mniej poręczne. Cały cymes z tabletami polega na ich poręczności i łatwym przenoszeniu. 7 cali to rzeczywiście za mało, al 14 to będzie kobyła (4x większa powierzchnia).Dla dużych ekranf3w, to ciągle przewagę będzie mieć monitor komputera stacjonarnego. Z całej rywalizacji odpadną laptopy.

  • Raymundo2016/02/14 06:40

    UbMymCBKEhf

    admin4 września 2012Witaj,Każdy ma zapewne inną wizję tabtelowej przyszłości. Moje podejście uzasadniłem w artykule powyżej.Myślę, że tablety 10-calowe będą najpopularniejsze, ale większe też znajdą miłośnikf3w. Szczegf3lnie do zastosowań biznesowych lub profesjonalnych.Nie zgodzę się, że laptopy odejdą do lamusa. Tablet nigdy nie zastąpi laptopa, a tym bardziej komputer stacjonarny (oczywiście w odrębnych zastosowaniach). Byłbym bardziej skłonny powiedzieć, że netbooki mogą mieć krf3tki żywot. Bo po co powstały netbooki? Po to, żeby głf3wnie surfować po Sieci. To takie miniaturki laptopf3w z ograniczonymi mocno możliwościami. Skoro tablety robią w zasadzie to samo, co netbooki, a są do tego mniejsze, poręczniejsze i ładniejsze, to właśnie netbooki mogą zostać zmarginalizowane. Byłoby to niezwykle wydarzenie, bo w końcu są to dość młode urządzenia, ktf3re szturmem zdobyły rynek.Pożyjemy, zobaczymy.

  • Cristine2016/02/07 07:24

    Washington Redskins Jersey

    wholesale jerseys Washington Redskins Jersey chrap nfl jerseys - Cristine,

Dodaj komentarz

Twoje komentarze będą bardziej wiarygodne, gdy się zarejestrujesz!
Dodatkowo zrobimy dla Ciebie darmową analizę Twojego sposobu odżywiania.

(wymagane)

(wymagany - nie będzie wyświetlany)

(wymagany)