Dieta Dla Zdrowia

Przeczyszczający owoc

Bohaterką owocową w regulacji naszego układu trawiennego jest śliwka. Jadalna odmiana była popularna już w czasach antycznych. Choć historia tych owoców sięga neolitu, stały się popularne wraz z ekspansją Cesarstwa Rzymskiego w głąb Europy. Są źródłem witamin A, C, E, B1, B2,B3 oraz minerałów: potasu, żelaza, magnezu, wapnia, fosforu i beta-karotenu, a także błonnika o kwasów organicznych.

Śliwki posiadają wiele zalet: działają przeciwbakteryjnie i przeciwzapalnie, obniżają poziom cholesterolu, zapobiegają miażdżycy i nowotworom oraz przeciwdziałają schorzeniom jelita grubego. Dzięki właściwościom zasadotwórczym neutralizują nadmiar kwasów trawiennych w żołądku, zapobiegając tym samym niestrawności. Błonnik występuje tu w postaci pektyny, która posiada funkcję regulatora w obrębie układu trawiennego, oczyszczając przewód pokarmowy i zapobiegając gromadzeniu tłuszczów. Przyspiesza przemianę materii i wykazuje działanie przeczyszczające. Zapobiega powstawaniu hemoroidów i pomaga je leczyć. Działanie antyoksydacyjne wzmagają w śliwkach, szczególnie w ich ciemnych odmianach, polifenole, w tym katechiny i kwas chlorogenowy. Dzięki tym związkom dieta obfitująca w śliwki wpływa antynowotworowo oraz przeciwmiażdżycowo. Wartościowy jest nie tylko owoc, ale nawet kora drzew. Wyciąg z kory śliwy afrykańskiej od dawna stosowany jest w leczeniu schorzeń prostaty. Ze względu na właściwości przeczyszczające nierzadko stanowi składnik lekarstw przeciw zaparciom i produktów odchudzających. Najskuteczniejsze pod tym względem są śliwki w postaci suszu. Zawierają one bowiem kilkakrotnie więcej błonnika pokarmowego, a także serbitol. Kaloryczność świeżych śliwek zależy od ich gatunku i wynosi ok. 70 kcal w 100g. Średnia ilość węglowodanów w takiej porcji owoców wynosi od 12 do 14,6 g.

Ze względu na kształt oraz wielkość owoców, śliwki dzielą się na mirabelki, renklody, węgierki, śliwki okrągłe, jajowate i owalne. Drugi podział to odmiany deserowe oraz te, które nadają się idealnie do robienia przetworów. Do deserowych odmian należą renklody: althana, zielona i ulena oraz węgierki - włoska, zwykła, łowicka oraz inne odmiany, takie jak herman, kirka, brzoskwiniowa i królowa Wiktoria. Wiele z tych odmian, jak węgierka zwykła czy renkloda zielona należą również do owoców, z których można przygotowywać pyszne powidła, dżemy albo kompoty.

Należy pamiętać, że co za dużo to nie zdrowo! Jeśli jemy śliwki rzadko albo raczymy się nimi zbyt obficie, możemy mieć wzdęcia lub rozwolnienie. Podobnie może działać też kompot z tych owoców pity w dużych ilościach. Najlepiej jeść codziennie po kilka sztuk, wtedy nie narażamy się na dolegliwości.

Autor: mgr Marianna Świątkiewicz - specjalista dietetyk, DietaDlaZdrowia.pl

Oceń artykuł

Komentarze (7)

  • Herman2017/07/07 20:59

    cheap Olivier Vernon jerseys S2

    I am wholesale Alex Okafor jerseys supplier online, take coupon code here: wholesale Erik Walden jerseys

  • Maddison2017/07/06 15:46

    cheap xavi jersey S7

    Ebay same style yankees personalized jersey to offer. Online free shipping - cheap Matt Kalil jerseys

  • Fausto2016/12/03 12:28

    cheap college jerseys from china Z5

    When is sales for jersey wholesale store? Find site: fake mitchell and ness jerseys

  • Cooper2016/04/29 22:09

    cyber monday mlb shop discount code

    nba shop cyber m?nday promo code cyber m?nday mlb shop dicount code nhl shop cyber m?nday discount code

  • Sharron2016/02/23 00:51

    black friday nba shop promotional code

    nhl chesap jerseys chinna black friday nbba shop promotional code cheap nfl jerseys from china

  • Salvatore2016/02/17 10:51

    wholesale nfl jerseys paypal

    cheap nfl hats from china wholesale nfl jerseys paypal nba shop.com coupons

  • Joseph2016/01/29 05:21

    New York Yankees Jersey

    cheap nbba jerseys (Jake) Neww Yoork Yankees Jersey cheap jerseys wholesale

Dodaj komentarz

Twoje komentarze będą bardziej wiarygodne, gdy się zarejestrujesz!
Dodatkowo zrobimy dla Ciebie darmową analizę Twojego sposobu odżywiania.

(wymagane)

(wymagany - nie będzie wyświetlany)

(wymagany)