Dieta Dla Zdrowia

Od czego zależy nasz metabolizm?

Często zadajemy sobie pytanie, czy tempo metabolizmu jest dziedziczone, czy jednak bardziej zależy od trybu życia i czy w związku z tym możemy na niego wpływać.

Co wpływa na tempo metabolizmu?

Metabolizm, czyli poziom przemian energetycznych w organizmie zależny jest od kilku czynników. Najważniejsze z nich to wzrost i masa ciała, wiek, płeć, termogeneza i aktywność fizyczna. Termogeneza jest bardzo ciekawym pojęciem, który ma bezpośrednie przełożenie na metabolizm. Jest to zespół procesów fizjologicznych i metabolicznych oraz reakcji behawioralnych, których celem jest wytworzenie ciepła dla utrzymania stałej temperatury ciała.

Możemy wyróżnić kilka rodzajów termogenezy:
-   związaną z ćwiczeniami fizycznymi;
-   niezwiązaną z ćwiczeniami fizycznymi;
-   indukowaną dietą.


Podobnie, jak termogeneza także metabolizm zależy od tych trzech aspektów. Trudno zgodzić się z twierdzeniem, że metabolizm jest dziedziczony. Biorąc jednak pod uwagę fakt, że w 50% zależy od wzrostu i wagi, to można częściowo uznać, że przekazywany jest również z genami.

Wszyscy zwalniamy!

Razem z wiekiem metabolizm maleje. Jego najwyższy poziom obserwowany jest u niemowląt do pierwszego roku życia. U osób dorosłych po 21 roku życia spada, średnio o 2% na każde 10 lat. Kobiety w odróżnieniu od mężczyzn mają zazwyczaj mniejsze o 7% tempo przemian metabolicznych, co uwarunkowane jest większą ilością tłuszczu w ich organizmie. Podobne zależności można odnieść do porównania osoby trenującej i nie uprawiającej sportu. Sportowiec o silnie umięśnionej atletycznej budowie, ze względu na wysoką beztłuszczową masę ciała, może mieć metabolizm wyższy nawet o 6% niż osoba o podobnym wzroście i masie, która wykazuje znikomy poziom aktywności fizycznej. Obniżanie się metabolizmu z wiekiem zależy w duży stopniu od stanu zdrowia i kondycji fizycznej.

Utrzymuj tempo!

Czynniki, które w największym stopniu wpływają na utrzymanie metabolizmu, to ruch i aktywny tryb życia. Ważnym elementem jest również regularne spożywanie 4-5 posiłków dziennie o stałych porach, i dostarczanie ok. 2-2,5 l wody mineralnej dziennie.                                  

Autor: dr Marek Szołtysik i mgr inż. Sylwia Kmieć Szołtysik - eksperci DietaDlaZdrowia.pl

Oceń artykuł

  • Ocena: 5/5
  • Głosów: 3

Komentarze (4)

  • leading nba 2k16 mt coins ps4 seller2016/06/18 06:46

    http://www.nba2k16store.com/nba-2k16/PS4 -2199

    I'll take care of it.

  • Mabel2016/03/26 01:07

    promo code for mlb shop

    nhl shop cyber monday promo code for mlb sho nfl cheap jerseys

  • Anna2016/03/02 14:21

    qQyA7Ae86

    Stosuję ten ju od miesica i widy poparwę. Jeszcze cellulit cały nie zniknął, ale mniej go widać już. Do zakupu namf3wila mnie kolezanka, bo od kilku miesięcy stosuje też to urządzenie. Mam nadzeiję, że jeszcze 2 miesiące i cellulit zniknie.

  • Yasin2016/02/14 11:15

    tFslKvV80Pw

    Nie wierzyłam w coeazdzirjską moc kosmetykf3w, ale ten pilling naprawdę czyni cuda. Zużyłam ten ogf3rkowy i teraz zamf3wiłam mleczny. Skf3ra na twarzy po miesiącu używania wyrf3wnała swf3j koloryt, na czym mi najbardziej zależało, stała się gładka i zdrowa. Używałam kosmetykf3w wybielających, ktf3re nie działały bo nie stosowałam przedtem pilingu, działały powierzchniowo, więc efektu nie było. Po pillingu ogf3rkowym nie muszę stosować już żadnych kremf3w wybielających. Naprawdę polecam, a ponoć mleczny jest jeszcze bardziej skuteczny . w opisie jest że wybiela, zobaczymy.

Dodaj komentarz

Twoje komentarze będą bardziej wiarygodne, gdy się zarejestrujesz!
Dodatkowo zrobimy dla Ciebie darmową analizę Twojego sposobu odżywiania.

(wymagane)

(wymagany - nie będzie wyświetlany)

(wymagany)