Dieta Dla Zdrowia

Mądre odchudzanie

Każdego dnia miliony ludzi na świecie wypowiadają wojnę zbędnym kilogramom. Część osób, borykających się z problemem otyłości, pomimo stosowania najnowszych diet, po jakimś czasie rozkłada ręce. Dlaczego diety nie zawsze przynoszą rezultat albo działają tylko przez krótki czas? Możemy liczyć kalorie, jeść to, czego nie lubimy, opierać się kulinarnym zachciankom i cierpieć całymi tygodniami, żeby zgubić parę kilogramów, ale to nic nie daje. Kiedy kończymy dietę i zaczynamy jeść normalnie, bardzo szybko osiągamy poprzednią- lub jeszcze większą- masę ciała. Jeżeli zadziałamy objawowo na otyłość, nie likwidując jednocześnie jej przyczyn, prawie zawsze pojawia się efekt jo-jo.

Na początek przyda się trochę taktyki. Im bardziej rozciągnięta jest w czasie batalia o szczupłą sylwetkę, tym trwalszy efekt. Liczne badania potwierdziły, że osoby, które odchudziły się przez rok (i dłużej), tracąc 0,5-1 kg miesięcznie, rzadko doświadczają efektu jo-jo. By ciało zaakceptowało zmianę nawyków żywieniowych potrzeba około dwóch miesięcy, a na ich utrzymanie kolejne sześć.

W diecie powinniśmy postawić na błonnik. Ma on właściwości sycące i reguluje przemianę materii. Dzienną dawkę (ok. 30g) dobrze jest rozłożyć na wszystkie posiłki, np. na śniadanie możesz zjeść owoce i razowy chleb albo mesli, na obiad przynajmniej jedną surówkę jako przystawkę. Deser powinien składać się z owoców, a kolacja z jarzyn oraz makaronu lub ryżu. Im większa różnorodność spożywanego błonnika, tym lepsze trawienie.

Jedz mniejsze porcje, ale często! Jeśli zjesz dwudaniowy obiad, żołądek długo będzie walczył z taką ilością pokarmu. Trawienie przebiega najsprawniej, gdy objętość posiłku wynosi ok. 250 ml (tyle mieści się w szklance). Dlatego jedz często, ale mało. Najlepiej 5 skromnych posiłków dziennie co 3 godziny. I pamiętaj o śniadaniu, hamuje ono napady głodu w ciągu dnia.

Musimy również pamiętać o tlenie! Najlepsza dieta nic nie da, jeśli do komórek nie dotrze odpowiednia ilość tlenu. Bez niego nie jest możliwe spalanie tłuszczów, białek i węglowodanów. Spędzaj więc dużo czasu na świeżym powietrzu, wietrz mieszkanie i głęboko oddychaj, aby tlen mógł się rozejść z płuc do krwi i dalej do komórek, zapewniając sprawną przemianę materii.

Nie każdy jednak może odchudzać się na własną rękę. Czasem trzeba robić to pod opieką lekarza. Wskazaniem są choroby przewlekłe: cukrzyca, jaskra, kamica żółciowa, choroba nerek, wątroby, tarczycy.

Innym problemem przy odchudzaniu może być niskie poczucie własnej wartości. Dopóki nie zmieni się nasze postrzeganie siebie, ciągle będziemy niezadowoleni. Nawet chwilowy spadek wagi nie przyniesie zmian. Szybo nastąpi powrót do poprzedniego stanu i większego niezadowolenia. U osób, u których jedzenie pełni funkcję inną niż fizjologiczna, szanse na schudnięcie i utrzymanie niskiej wagi są więc niewielkie. W takiej sytuacji należy przede wszystkim dotrzeć do problemów stanowiących przyczynę otyłości.

Przygotowaniem się do mądrego odchudzenia to:
-uświadomienie sobie przyczyn otyłości,
-zwiększenie kontroli nad jedzeniem,
-doprowadzenie do zmiany nieprawidłowych zachowań żywieniowych,
-utrwalanie zdrowych nawyków,
-wzmocnienie wiary we własne siły,
-doprowadzenie do samoakceptacji.

Jednak żadna dieta  nie przyniesie efektu bez chęci zmiany. Jeśli jej w sobie nie znajdziemy, cokolwiek byśmy robili, będzie to działanie na krótką metę. Motywacja daje nam napęd, siłę do tego, by wytrwać - w diecie i ćwiczeniach, w wystrzeganiu się złych nawyków.

Autor: Marianna Świątkiewicz - Ekspert DietaDlaZdrowia.pl

Oceń artykuł

Komentarze (4)

  • Klara2017/07/01 00:55

    Odchudzanie

    Ja słyszałam, że świetne efekty daje zabieg ReduStim - zakłada się taki specjalny kombinezon, który ma wpłynąć na tkankę tłuszczową na całym ciele. Takie zabiegi robią w Vici Clinic na ul. św. Sebastiana w Krakowie - same dobre opinie są o nich w Internecie, czy ktoś już był u nich? Chyba się wybiorę, bo teraz mają duże letnie promocje.

  • zuzia2017/04/26 16:52

    dieta i żywienie

    oczywiście, motywacja jest ważna. jednak oprócz niej potrzebny jest też trening i kontakt z motywującym, np. trenerem/dietetykiem. mnie pomógł LionFitness

  • Tomciioe2017/01/16 20:48

    Srodek na odchidzanie

    Zrzuć dodatkowe kilogramy bez zmagania się z głodem oraz brakiem energii!!! Sprawdź dziś! http://track.dietbooster.pl/product/Die tbooster/?uid=45441&sid=4230&pid =158&bid=1833&lid=1

  • ewka2015/11/23 10:36

    Odchudzanie

    W tym roku po raz czwarty rusza ogólnopolska kampania społeczna ?Uwaga Nadwaga!? i myślę,że osoby które mają problem ze zbędnymi kilogramami powinny się z tą akcją zapoznać :) naturhouse-polska.pl/adresy-centrow-nh/m alopolskie/krakow/centrum-dietetyczne-na turhouse-kosciuszki/

Dodaj komentarz

Twoje komentarze będą bardziej wiarygodne, gdy się zarejestrujesz!
Dodatkowo zrobimy dla Ciebie darmową analizę Twojego sposobu odżywiania.

(wymagane)

(wymagany - nie będzie wyświetlany)

(wymagany)