Dieta Dla Zdrowia

Jedzmy ryby!

W zdrowej diecie ryby prawie nigdy nie są pomijane. Dostarczają nam pełnowartościowego białka, korzystnych dla serca  wielonienasyconych kwasów tłuszczowych (zwłaszcza omega-3), witaminy B12.

Które ryby wybrać?

Najzdrowsze ryby to ryby morskie: makrele, śledzie, dorsze, łososie, halibuty. Najlepiej kupować świeże lub mrożone i piec, gotować na parze lub przyrządzić na grillu. Ostrożnie z rybami wędzonymi, bo choć wędzenie jest jedną z najstarszych metod konserwowania żywności, to charakterystyczny smak i zapach pochodzi z dymu, a ten zawiera substancje smoliste rakotwórcze.

Opakowanie ma znaczenie

O wartości ryb decyduje nie tylko metoda przyrządzenia, ale też pora roku (makrele mają najwięcej wartościowego tłuszczu w grudniu, a najmniej po tarle w lecie) i rodzaj opakowania (tuńczyk w puszce ma dużo witamin D i B12, ale kwasów tłuszczowych znacznie mniej, bo większość oleju usunięto z niego przed zakonserwowaniem). Ryby w puszkach zawierają mniej konserwantów niż te sprzedawane w opakowaniach plastikowych (w różnych smakowych sosach). Z prostego powodu: przed zamknięciem w hermetycznej puszce zostały poddane pasteryzacji lub sterylizacji, a z pojemnika usunięto powietrze, by przedłużyć  trwałość produktu. Są przydatne nawet przez kilka lat!

Obchodź się z puszką ostrożnie!

Pamiętaj, by po otwarciu puszki wyjąć z niej całą zawartość (nie trzymaj otwartej puszki nawet w lodówce), gdyż cząstki z metalowego opakowania w zetknięciu z powietrzem przenikają do produktu. Konserwy rybne zawierają niestety sporo soli (podobnie zresztą jak marynowane śledzie, które po to moczy się w wodzie, by ją z nich odciągnąć), a ryb o białym mięsie w ogóle się nie konserwuje, bo w puszce straciłyby kolor.

Rybna wojna

Miłośnicy ryb z dużą regularnością stają się ofiarami wojen toczonych przez producentów wyrobów rybnych. Jeden ze sporów  dotyczył hodowlanego łososia norweskiego, któremu zarzucono zawartość rakotwórczych dioksan. Zdaniem ekspertów PZH ryby te nie są wcale niebezpieczne, bo ilość dioksan nie przekracza w nich dopuszczalnych norm.

Konserwanty w rybach

Najwięcej konserwantów jest w sałatkach rybnych i filetach śledziowych zanurzonych w gęstych sosach (ziołowych, koperkowych, czosnkowych):

  • E202 (sorbinian potasu) - nie dopuszcza do rozwoju drożdży i pleśni na powierzchni zalewy, dzięki czemu produkt nie fermentuje i nie pleśnieje;
  • E 330 (kwas cytrynowy) - zapewnia w procesie produkcji kwasowe środowisko,w którym mogą łączyć się poszczególne składniki produktu (sos majonezowy), uodparnia przed tlenem i chroni przed zmianą barwy;
  • E 412 (guma guar) - mączka otrzymywana ze zmielonych nasion rośliny Cyamopsis tetragonolobus uprawianej w Indiach, Teksasie i Pakistanie. Jest zagęszczaczem i podobnie jak pektyna i skrobia nadaje sosom śmietanowym odpowiednią lepkość;
  • E954 ( sacharyna) - odporny na temperaturę sztuczny środek słodzący, kilkaset razy słodszy od cukru, za to znacznie mniej kaloryczny. Jest stosowany w technologii żywności od  100 lat, z krótką przerwą na udowadnianie hipotezy, że działa rakotwórczo. Hipoteza okazała  się błędna.
  • Autor: Marianna Świątkiewicz - Ekspert DietaDlaZdrowia.pl

    Oceń artykuł

    Komentarze (1)

    • Martka2012/05/23 19:22

      rybki :)

      Pamiętam, kiedy w podstawówce powtarzali nam do znudzenia, że niedobór jodu powoduje kretynizm! I teraz ja to powtarzam do znudzenia :)))

    Dodaj komentarz

    Twoje komentarze będą bardziej wiarygodne, gdy się zarejestrujesz!
    Dodatkowo zrobimy dla Ciebie darmową analizę Twojego sposobu odżywiania.

    (wymagane)

    (wymagany - nie będzie wyświetlany)

    (wymagany)