Dieta Dla Zdrowia

Dlaczego DietaDlaZdrowia.pl?

Każdy człowiek doskonale wie, że aby żyć musi jeść! I choć spożywanie pokarmów jest zjawiskiem tak odległym jak historia Homo sapiens na ziemi, to jego obecni potomkowie, czyli my, ciągle zachowują się w sposób, który niewiele różni nas od naszych biologicznych protoplastów. Co prawda nie biegamy po buszu z maczugą, a nasze polowania prowadzimy pomiędzy półkami hipermarketu lub kolejnymi stronami w restauracyjnym menu, to wybory jakich często dokonujemy są niewłaściwe, co łatwo zauważyć spoglądając w lustro lub analizując stan naszej kondycji i zdrowia.

Przodkowie dietetyki

Dlaczego zatem działamy na swoją niekorzyść? Czy obecny stan naszej wiedzy żywieniowej jest tak znikomy, że nie możemy tego zmienić? Informacje na temat odżywiania, jakimi obecnie dysponujemy są bardzo obszerne i określają większość istotnych zależności pomiędzy składem żywności, jej spożyciem, a wpływem na nasz rozwój, zdrowie i sprawność fizyczną. Obecna wiedza o żywieniu sięga daleko w przeszłość i liczy blisko 2500 lat. O sprawach żywienia i leczenia dietą wypowiadał się już uważany za "ojca medycyny" Hipokrates, który twierdził, że zdrowa dieta daje skutki tylko w powiązaniu z normalnym trybem życia, a ludzie otyli mają skłonność do umierania wcześniej, niż ludzie smukli. Również starożytni Egipcjanie, wyróżniali niektóre pokarmy jako szczególnie wartościowe i lecznicze, dostrzegając związek miedzy objadaniem się, a niestrawnością i występowaniem chorób. Choć obserwacje poczynione w czasach starożytnych ciągle uważane są za słuszne, większość odkryć w zakresie wiedzy o żywieniu dokonano przez ostatnich 300 lat.

Pożywienie pod lupą

Pierwszym przełomowym odkryciem było wykazanie, że pożywienie składa się z wielu substancji, spełniających w organizmie różnorodne funkcje. To zapoczątkowało badania nad analizą składu i wartości odżywczych pożywienia, w rezultacie przyczyniając się do określenia ilości i jakości białka, tłuszczów, węglowodanów, składników mineralnych i witamin. Późniejsze osiągnięcia naukowe w dziedzinie chemii, biochemii i fizjologii wpłynęły na wyjaśnienie roli poszczególnych składników pokarmowych w ustroju, a postęp nauk medycznych pozwolił na pogłębienie zakresu wiadomości o zasadach żywienia człowieka chorego, stwarzając tym samym naukowe podstawy rozwoju dietetyki.

Różne oblicza dietetyki

Jeszcze do niedawna wszelkie problemy żywieniowe koncentrowały się głównie wokół zagadnień związanych z niedożywieniem, natomiast obecnie dotyczą nadmiernego i nieprawidłowego spożywania posiłków oraz występowania wielu schorzeń dietozależnych takich jak: cukrzyca, miażdżyca, nadciśnienie, czy liczne choroby przewodu pokarmowego. Prowadzone badania wskazują również na możliwość istnienia związku między wzrastającą w ostatnich latach liczbą chorób nowotworowych, a dodawaniem do żywności wielu substancji dodatkowych, poprawiających jej trwałość i wygląd.

Nie przesadzaj z tłuszczami!

Polska, na tle Europy, jest aktualnie krajem o najszybszym tempie tycia społeczeństwa. Niestety, znaczna część osób, którą dotyka ten problem, nadal go nie zauważa, a tylko nieliczni próbują się z nim zmierzyć. Walka jaką podejmują, bardzo często kończy się niepowodzeniem, gdyż środki jakie wybierają to tzw. "diety cud", które wielokrotnie okazują się zwyczajnym szarlataństwem, a jeśli już działają to bardzo często są niewłaściwie dobrane, czy stosowane lub poważnie obciążają organizm. Przykładem może być dieta dr Kwaśniewskiego, obfitująca w mięso i tłuszcze zwierzęce, która nie ma nic wspólnego z optymalną, prawidłową kompozycją składników odżywczych. Nadmierne spożycie tłuszczów zwierzęcych, zawierających głównie nasycone kwasy tłuszczowe, podnosi zawartość cholesterolu we krwi i przyspiesza rozwój miażdżycy. Ten sposób odżywiania może być przyczyną zachorowania na raka okrężnicy i prostaty, a także problemów z wątrobą i nerkami.

Nie trać wody!

Obecnie bardzo modnym sposobem na zrzucenie zbędnych kilogramów jest dieta Dukana. Ten sposób faktycznie jest skuteczny, lecz nie dla każdego. Osoby, które mają poważne problemy z nerkami i wątrobą, bezwzględnie powinny jej unikać. Częstym sposobem odchudzania się Polaków jest także dieta jednoskładnikowa, którą trudno nazwać odchudzającą. To raczej swoisty rodzaj głodówki. 48 godzin nie wystarczy, aby spalić ok. 3 kg materiału energetycznego zgromadzonego w naszym organizmie. Obserwowany spadek wagi związany jest z odwodnieniem, a po zakończonej kuracji bardzo szybko zostaje uzupełniony.

Nie przepłacaj!

Część osób próbuje walczyć za pośrednictwem substytutów posiłków opierających się na podawaniu odżywczych koktajli. Trudno tutaj jednoznacznie odpowiedzieć, czy taki rodzaj kuracji jest właściwy. Z punktu widzenia wartość odżywczej, koktajle są prawidłowo zbilansowane we wszystkie składniki, przy jednoczesnej redukcji ich wartości kalorycznej. Zawierają szereg substancji balastowych, jak na przykład błonnik, odpowiedzialnych za uczucie sytości, co znacznie ogranicza odczuwanie głodu. Złośliwi dopatrują się ich skuteczności właśnie w wysokiej cenie.

Dietetyk na ratunek

Najlepszym sposobem walki z problemem żywieniowym jest skorzystanie z usług i porad wykwalifikowanego dietetyka, który właściwie zdiagnozuje problem i trafnie określi środki zaradcze. Taki sposób rozwiązywania problemu proponuje portal DietaDlaZdrowia.pl. Serwis ten został opracowany przez naukowców, którzy na co dzień zajmują się problemami żywieniowymi.

Dlaczego E-dieta?

E-dieta dostępna za pośrednictwem sieci internetowej jest innowacyjnym, całościowym rozwiązaniem, pozwalającym skutecznie rozwiązywać problemy żywieniowe. W odróżnieniu od innych aplikacji dostępnych w sieci, obejmuje działania uwzględniające indywidualne podejście do każdego użytkownika, przy zachowaniu pełnej kompleksowej procedury usługi realizowanej w gabinecie dietetyka. Jej modułowa konstrukcja pozwala w dowolny sposób wybierać i konfigurować określone pakiety, dostosowane do zróżnicowanych potrzeb, a szereg usług dodatkowych stanowi doskonałe ich uzupełnienie. Innowacyjna forma konta użytkownika umożliwia szybki dostęp do narzędzi pozwalających określić: dzienne zapotrzebowanie na składniki odżywcze, zweryfikować swój sposób odżywiania się, uzyskać 14-dniowy program żywieniowy dostosowany do indywidualnych potrzeb, a po zakończeniu diety skorzystać z rozwiązań pozwalających na utrzymanie stanu prawidłowego.

W grupie raźniej

Innowacyjnym elementem e-diety jest również zaoferowanie jej użytkownikom możliwości wymiany poglądów, doświadczeń i wiedzy. Ich kontaktowanie się w tematycznych grupach dyskusyjnych i na forach może znacznie ułatwić rozwiązanie określonego problemu żywieniowego, a wsparcie udzielone przez innych użytkowników bardzo często okazuje się nieocenione. Wartościowym elementem tej usługi jest również wprowadzenie do portalu wielu dodatkowych szkoleń tematycznych, przygotowanych przez pracowników naukowych uczelni wyższych. Spróbuj, a przekonasz się, że było warto.

Autor: Dr Marek Szołtysik

Oceń artykuł

Komentarze (5)

  • Anne2016/03/02 14:18

    Ulg3YR21

    auto einai patriwths ase th les esu bor/th o lahbms tha stirizei me thn kardia tou thn omonoia eee mperdeftika to komma twn ellhnwn eeee ase ase to exesa to komma ths tsephs.kai otan anaferw ton lambh enow kai allous lambides....

  • Bhagwan2016/02/14 09:52

    sJ1UkUk7lVwY

    Pershendetje Nuk e di mesa po kuptoj betuay eshte me pushime, pasi nuk me eshte pergjigjur ne pyetjet qe kam bere ne forum, gjithesesi un po shkruaj dicka.Me duhen dhe 4 dite te perfundoj te gjithe dieten, dhe te them te drejten nuk ka qene aq e lehte sa pretendonim ne fillim, por gjithesesi per mua dreka e dites se pare mbetet prova me e forte per te kaluar, pasi spinaqi pa azgje brenda nuk ishte i lehte per tu shtyre, por me shishen e ujit para e kalova.Ne fakt po torturohem ne kuptimin e mirefillte te fjales, pasi po i bej me perpikmeri te gjitha hapat e dietes, por kur u peshova kisha rene vetem 2 kg, dhe u merzita ne fakt pasi tani ne kete vape qe eshte, i kam mohuar vetes dhe nje gote caj te ftohte, dhe me veten time kam qene ne rregull perdite karshi dietes, megjithate jam e kenaqur per dicka, se pari po bej nje gje ndryshe nga e gjithe jeta ime, qe skam provuar kurre te mbaj diete (edhe pse se kam patur te nevojshme, para lindjes se femijve), por se dyti ato 2 kg i kam humbur tek pjesa e barkut taman aty ku duhej, shpresoj te pakten te humb edhe dy te tjera kete jave, dhe te vazhdoj si me pare duke kufizuar ushqimin, sidomos buken.Kam degjuar te thone qe me kete diete kane rene edhe 10kg, nje miken time e cila me dha shume force ta nisja, por si duke nuk qenka rasti im, ndoshta varet organizmi, por shpresoj qe meqenese duhet pune e madhe per mua te arrij aty ku dua, e njejta gje shpresoj te jete edhe per ti rimare prap ato kg.Gjithesesi ndjehem mire, por do doja te dija nese kjo diete ka efekt te njejte, pra te biesh nga pesha edhe nese e provon kete gje edhe pas disa muajsh.Kam lexuar me lart qe betuay ka rene javen e pare 4 kg, lum si ti, sikur ta kisha ate fat.Nje gje eshte e sigurt do ju losh duke lexuar, cte besh ceshtje profesioni qe shkruaj shume shpejt dhe se ndjej.Ciao a tutti

  • martka2011/06/07 22:40

    i jeszcze jedno

    no dzięki za ciekawe info na temat różnych rodzajów diet. "Częstym sposobem odchudzania się Polaków jest także dieta jednoskładnikowa, którą trudno nazwać odchudzającą. To raczej swoisty rodzaj głodówki. 48 godzin nie wystarczy, aby spalić ok. 3 kg materiału energetycznego zgromadzonego w naszym organizmie. Obserwowany spadek wagi związany jest z odwodnieniem, a po zakończonej kuracji bardzo szybko zostaje uzupełniony." każda monodieta odchudza chwilowo, ale nie w tym rzecz :/

  • martka2011/06/07 22:37

    właśnie o tym pomyślałam

    po przeczytaniu tego tekstu chciałam napisać to samo, co Ty, Basiu

  • basia2011/05/13 10:46

    motto

    moje motto to: "jeść, aby żyć, a nie - żyć, aby jeść"!

Dodaj komentarz

Twoje komentarze będą bardziej wiarygodne, gdy się zarejestrujesz!
Dodatkowo zrobimy dla Ciebie darmową analizę Twojego sposobu odżywiania.

(wymagane)

(wymagany - nie będzie wyświetlany)

(wymagany)