Dieta Dla Zdrowia

Witaminy

Podział witamin, ich źródła pokarmowe i rola w organizmie.

Witaminy - nazwa pochodzi od łacińskich słów vita (życie) i amina ? związek chemiczny zawierający grupę aminową. W rzeczywistości nie wszystkie witaminy taką grupę posiadają, np. witamina D jest przedstawicielem sterydów. Nazwa została wymyślona przez polskiego biochemika Kazimierza Funka w 1912 r. Witaminy z definicji są niezbędne człowiekowi do życia i muszą być dostarczone z zewnątrz.

Awitaminoza: "Kurza ślepota" (niedowidzenie o zmierzchu), zmiany skórne.

Podział witamin
Witaminy dzielimy na dwie grupy: I grupa: rozpuszczalne w tłuszczach: A, D, E, i K; II grupa: rozpuszczalne w wodzie: B1, B2, B3 (PP), B5 (kwas pantotenowy), B6, B12, kwas foliowy, C, biotyna.

I grupa: rozpuszczalne w tłuszczach

Witamina A (retinol)
Źródła pokarmowe: Jaja, wątroba, mleko, masło, ser, jagody, szpinak, tran, produkty mleczne, tłuste mięso oraz, jako prowitamina: karoten, marchew, pomidory, sałata, groszek zielony i owoce dzikiej róży
Rola w organizmie: Odpowiada za prawidłowe widzenie o zmroku, zmniejsza rogowacenie naskórka, poprawia koloryt skóry, chroni skórę przed promieniami UV, zwiększa zawartość kolagenu w skórze właściwej. Dzieci z niedoborem witaminy A rosną nieprawidłowo.

Witamina D (Kalciferol)
Źródła: ryby morskie,oleje, jaja, przetwory mleczne, mleko.
Działanie:pozytywny wpływna system nerwowy, wpływa na prawidłowy rozwój i mineralizację kośćca.

Witamina E (Tokoferol)

Źródła: kiełki pszenicy, olej słonecznikowy, ziarna zbóż, migdały, orzechy włoskie, pieczywo razowe, soja, pestki słonecznika, warzywa oleiste, jaja, mleko, mąka pełnoziarnista Działanie: Jeden z głównych antyoksydantów, jest naturalnym składnikiem błon komórkowych. Bierze udział w chemicznych reakcjach redukcji i utleniania. Pobudza produkcję substancji przeciwzakrzepowych, zmniejszając ryzyko rozwoju schorzeń naczyń krwionośnych. Chroni czerwone ciałka krwi i tkanki przed zniszczeniem przez wolne rodniki, chroni również kwasy tłuszczowe przed rozkładem.

Witamina K

Źródła: jarmuż, brukselka, sałata, brokuły, szpinak, rzeżucha, pokrzywa Działanie: Bierze udział w procesie krzepnięcia krwi, uszczelnia śródbłonki naczyń krwionośnych, zapobiegając krwawieniom wewnętrznym oraz krwotokom. Odgrywa rolę w gospodarce wapniowej i mineralizacji tkanek.


II grupa - witaminy rozpuszczane w wodzie

Witamina B1(Tymina)
Źródła: drożdże, ciemne pieczywo, warzywa strączkowe, zboża, ziemniaki, podroby, orzechy Działanie: Bierze udział w czynnościach i regeneracji systemu nerwowego. Wspomaga proces wzrostu. Ponadto przyspiesza gojenie się ran przyspiesza gojenie się ran i wykazuje działanie uśmierzające ból.

Witamina B2 (Ryboflawina)
Źródła: kasze gruboziarniste, wątroba, ciemne pieczywo, rośliny strączkowe, sery, ciemnozielone warzywa, chude mięso Działanie: Bierze udział w przemianach węglowodanów, tłuszczów i białek, w procesach utleniania i redukcji. Zwiększa przyrost masy mięśniowej, współuczestniczy w prawidłowym funkcjonowaniu błon śluzowych. Odgrywa ważną rolę w funkcjonowaniu narządu wzroku.

Witamina B3 (Niacyna , wit. PP)
Źródła: drób, drożdże, orzechy ziemne, tuńczyk, wątroba, chude mięsa, pieczywo razowe. Działanie: Uczestniczy w regulacji poziomu cukru we krwi, regulacji poziomu cholesterolu, uczestniczy w procesach utleniania. Wykazuje działanie przeciwmiażdżycowe, obniża ciśnienie krwi, pobudza wydzielanie soku żołądkowego i poprawia perystaltykę przewodu pokarmowego.

Witamina B5 (kwas pantotenowy)
Źródła: wątroba, drożdże, pestki słonecznika, otręby pszenne, ryby, rośliny strączkowe, pełnoziarniste pieczywo, Działanie: Bierze udział w regeneracji komórek skóry i błon śluzowych, uczestniczy w wytwarzaniu przeciwciał. Wspomaga proces pigmentacji włosów. Reguluje metabolizm tłuszczy i węglowodanów. Wspomaga ochronę organizmu przed infekcjami.

Witamina B6
Źródła: nieoczyszczone ziarna pszenicy i kukurydzy, drożdże, wątroba, ziemniaki, podczas obróbki Działanie: Bierze udział w przemianie białek, aminokwasów i w syntezie kwasów nukleinowych, przez co zapobiega starzeniu. Zapewnia prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego.

Witamina B9 (kwas foliowy)
Źródła: drożdże, wątroba, kiełki pszeniczne, kurczak, otręby pszenne, pełnoziarniste pieczywo, szpinak, żółtko jaja, szpinak, natka pietruszki, fasola biała, groch. Działanie: Uczestniczy w tworzeniu kwasów nukleinowych DNA i RNA, syntezie aminokwasów, puryn, pirymidyn, bierze udział w procesie podziału komórek. Współuczestniczy z witaminą B12 w regulacji tworzenia i dojrzewania czerwonych krwinek (erytrocytów).

Witamina B12 (kobalamina)
Źródła: wątroba, mięso, szczupak, śledzie, makrele, jaja, produkty mleczne, ostrygi, bób, orzechy. Działanie: Udział w syntezie białek, kwasów nukleinowych. Bierze udział w syntezie kwasów nukleinowych, przez co zapobiega starzeniu.

Witamina C (kwas askorbinowy)
Źródła: owoce dzikiej róży, czarna porzeczka, papryka, brukselka, warzywa kapustne, ziemniaki Działanie: Hamuje powstawanie w żołądku rakotwórczych mikrozmian. Ma właściwości bakteriostatyczne i bakteriobójcze w stosunku do niektórych drobnoustrojów chorobotwórczych. Przyspiesza proces usuwania kwasu mlekowego z mięśni co skraca proces odnowy potreningowej.

Zapotrzebowanie
Dzienne zapotrzebowanie na witaminy jest niewielkie i liczone w miligramach (mg), a nawet w mikrogramach (?g).
Przedawkowanie, niedobór lub brak jakiejś z witamin, po wyczerpaniu zapasów organizmu, prowadzi do jednostek chorobowych, które nazywamy w zależności od zaawansowania hiperwitaminozą (przedawkowanie), hipowitaminozą (niedobór częściowy) lub awitaminozą (całkowity brak).
Związki organiczne, które dopiero w organizmie zostają przekształcane w odpowiednią witaminę, nazywa się prowitaminami.

Autor: dorota4513
Źródło: Gawęcki Jan

Oceń artykuł

  • Ocena: 5/5
  • Głosów: 2

Komentarze (7)

  • efl2r5asj82016/11/21 16:29

    aw504brlt5

    0k2dgj1fnu gofnu8xczc jjvd4ocsqg [url=http://exf3zrb3rbgjggn.com]jf9lb6pg wy[/url] [url=http://vwzp9tqzt7x.com]jdlng7tsyp[/ url] [url=http://dz1ik4v2hrs86.com]7f2kjqtp48 [/url] http://a11nieplr8dyf.com http://nhtk1gby43k8tx6.com http://f99cs2z4z.com

  • Carlie2016/11/20 15:41

    nINYUoIVZ7iC

    It's always a pleasure to hear from someone with exestripe.

  • FajargokanSapunaro2015/07/14 10:15

    tvbsepaIwAh

    very important and very uefsul information.. i m a web graphic designer and didn't have knowledge about printing graphics and bleed and safety margin etc etc.. this is very uefsul to me.. thanks keep it up. please refer font size information on business card that what should be font size in photoshop and in illustrator.. etc etcc thankkss please mail me.

  • Orlando2015/07/11 13:58

    rV4kf1GQBHLR

    Hi Angie.Are you the same Angie that I know from Angie's Recipes? Heehee...Yes, I love this too! This is the first time I am successful in my bread. It's relaly very nice, you should try it too! :)

  • Nilesh2015/07/10 04:56

    pN9XuyYpT

    Vlad Drag pisze:Dobry wieczf3r Pani MarZello.Proszę mi wierzyć lub nie, ale w zizsdaae odkąd dokonałem udanego zakupu Hiszpańskiego Pogrzebu w dniu 27 października roku 2012, moje losy są ściśle z Panią zwięzane i z tematem powieści do dziś. Staram sie na bieżąco śledzić stronę internetową z Pani poczynaniami na gruncie artystycznym i muszę przyznać że bardzo mnie cieszy jej nowa odsłona , w tym nowym,jakże młodzieżowym design'nie. Obiecuję że rf3wnie chetnie co przeczytałem Pani powieść, będę śledził losy samej autorki na blogowych wpisach. Pragnę z tego miejsca życzyć Pani MarZello, spełnienia oraz kolejnych sukcesf3w piśmienniczych i oczywiście z utęsknieniem czekam na bestseller międzynarodowy.Pozdrawiam serdecznie.

  • Petra2015/04/23 07:07

    10

    Czytałam, że ryby owszem dostarczają witaminę D ale niewystarczające ilości. Powinno się więc przyjmować suplementy, moje dziecko bierze Vita D, ja jeszcze się trochę waham...w sumie ser zółty jem i nawet dość sporo.

  • uczeń2011/04/17 19:26

    dziesięć!

    A, D, E, K - pamiętam, gdy uczyłem się tego na sprawdziany 8-)

Dodaj komentarz

Twoje komentarze będą bardziej wiarygodne, gdy się zarejestrujesz!
Dodatkowo zrobimy dla Ciebie darmową analizę Twojego sposobu odżywiania.

(wymagane)

(wymagany - nie będzie wyświetlany)

(wymagany)