Dieta Dla Zdrowia

Wiosna rozdaje witaminę D

Pierwsze, wiosenne promienie słońca zaczynają rozświetlać nasze twarze. Robi się coraz cieplej i aż chce się wyjść z domu. To dobrze, bo tylko 30 minut spaceru dziennie wystarczy, by dostarczyć do organizmu niezbędną dawkę witaminy D.

Witamina D to jedna z najważniejszych witamin. Odgrywa niezwykle ważną rolę:

- jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania układu kostnego,
- wzmaga resorpcję wapnia i fosforanów w jelitach,
- uczestniczy w transporcie wapnia,
- wzmacnia system immunologiczny,
- uczestniczy we wchłanianiu witaminy A,
- wspomaga leczenie zapalenia spojówek,
- wpływa na gospodarowanie fosforanami przez nerki.

Gdzie występuje witamina D?

Witamina D występuje w różnych produktach spożywczych, między innymi w tranie z wątroby ryb, mleku i jego przetworach. Najważniejszy jest jednak fakt, że dostateczne nasłonecznienie skóry (30 minut) zaspokaja dzienną dawkę tej witaminy.

Spacer w słoneczny dzień uchroni przed... próchnicą zębów


Kiedy za oknem piękna pogoda, dobrze wybrać się na krótki (a lepiej - długi) spacer. Można się wówczas zrelaksować, dotlenić i przede wszystkim - zaczerpnąć nieco witaminy D. Skutki jej niedoboru są bowiem opłakane. Należą do nich:

- krzywica (u dzieci i niemowląt),
- próchnica zębów,
- ograniczenie wchłaniania wapnia z pożywienia.

Co za dużo, to niezdrowo

To stare przysłowie doskonale odnosi się również do witamin.  Nadmiar nie jest korzystny dla organizmu. Do skutków zbyt dużej podaży witaminy D należą:

- podwyższone stężenie wapnia we krwi,
- duże ilości wapnia i fosforu w moczu,
- nieodwracalne zmiany i zakłócenia w pracy serca,
- przyspieszenie w ustroju procesów miażdżycowych.

Zbyt wysokie stężenie wapnia w surowicy krwi prowadzi do kamicy nerkowej.

Jak rozpoznać pierwsze skutki nadmiaru witaminy D? Hiperwitaminoza objawia się przede wszystkim złym samopoczuciem, brakiem apetytu, zmęczeniem, bólami głowy i brzucha, zaparciami (u dzieci) i biegunkami (w przypadku dorosłych).

Z zdrowiem nie ma żartów. Trzeba umiejętnie łączyć produkty i potrawy, aby dostarczać do organizmu niezbędnych składników mineralnych i witamin.

Autor: mz

Oceń artykuł

Komentarze (6)

  • eliza2017/04/04 23:56

    niedobory

    Wiosna owszem rozdaje, ale nie zawsze niestety organizm czerpie wystarczająco lub z tą ekspozycją na słońce w rzeczywistości różnie bywa, więc warto czasem wspomóc, zwłaszcza młody organizm, moje dziecko ma podawaną witaminę w kapsułkach bobik d, bo też tylko taką formę toleruje, ale dla potwierdzenia zasadności suplementacji sprawdzamy wg zaleceń pediatry poziom witaminy d w2 razy w roku..i mimo wiosny..nadal podaję..

  • eliza2017/04/04 23:55

    niedobory

    Wiosna owszem rozdaje, ale nie zawsze niestety organizm czerpie wystarczająco lub z tą ekspozycją na słońce w rzeczywistości różnie bywa, więc warto czasem wspomóc, zwłaszcza młody organizm, moje dziecko ma podawaną witaminę w kapsułkach bobik d, bo też tylko taką formę toleruje, ale dla potwierdzenia zasadności suplementacji sprawdzamy wg zaleceń pediatry poziom witaminy d w2 razy w roku..i mimo wiosny..nadal podaję..

  • Magda_D2017/02/17 13:26

    Wiosna rozdaje witaminę D

    fakt, z pogodą w Polsce jest słabo i niestety słońce mało rozdaje nam tej witaminy d, na cały rok niestety nie wystarczy, mysle ze suplement (coś jak vita d express) to dobre rozwiązanie, gdy za oknem zima

  • Dewey2016/04/12 18:21

    black friday nfl shop clearance

    ?et coach factory outlet online black fridxay nfl shop clearance Coach factory outlet promotional codes

  • Leonel2016/02/02 10:50

    San Diego Chargers Jersey

    wholesale nfl jerseys San Diego Chargers Jersey wholesqle jerseys

  • Agnieszka2014/02/18 09:16

    w zimie...

    No cóż zimą ciężko iść na spacer w biurze siedzisz do wieczora a gdy się wychodzi to już szarówka. Dlatego warto się wspomagać, regularnie biorę d-vitum forte i nie mam żadnych problemów z niedoborem witaminy D.

Dodaj komentarz

Twoje komentarze będą bardziej wiarygodne, gdy się zarejestrujesz!
Dodatkowo zrobimy dla Ciebie darmową analizę Twojego sposobu odżywiania.

(wymagane)

(wymagany - nie będzie wyświetlany)

(wymagany)