Dieta Dla Zdrowia

Mamo, nie jedz za dwóch

Zasada jest prosta: kobiety w ciąży powinny jeść "dla dwóch" a nie "za dwóch". I chociaż mówi się, że przyszłe mamy nie mogą sobie niczego odmawiać, prawda jest nieco inna.

Wartość energetyczna posiłków, spożywanych przez kobiety ciężarne, wzrasta dopiero w drugim (o 360 kcal/dzień) i trzecim trymestrze ciąży (o 475 kcal/dzień). Stan błogosławiony nie daje więc zielonego światła do jedzenia trzech tabliczek czekolady dziennie i pół kilograma frytek z dodatkiem majonezu.

Ile jeszcze przytyję?

Przyrost masy ciała kobiety o prawidłowej wadze w okresie ciąży to 9-12 kilogramów. Mało kto zdaje sobie sprawę z tego, że rozkłada się on następująco:

- dziecko (ok. 3,5 kg),
- błony płodowe (ok. 0,5 kg),
- przyrost mięśni macicy (ok. 1 kg),
- łożysko (ok. 1 kg),
- płyn owodniowy (ok. 0,9 kg),
- woda zawarta w tkankach ( 4-6 kg),
- powiększone piersi (0,5 kg).

Wzrost masy ciała jest nieco inny w zależności od tego, czy kobieta ma nadwagę (przyrost masy ciała do 6 kg) czy niedowagę (od 15 do 17 kg).

Witaminki dla chłopczyka i dziewczynki!

Kobiety, które spodziewają się dziecka powinny zadbać o to, aby spożywać urozmaicone posiłki pełne witamin i składników mineralnych. Szczególnie ważne są witaminy antyoksydacyjne, takie jak A, E czy C, ponieważ zapobiegają nadciśnieniu i zatruciu ciążowemu a nawet przedwczesnym porodom.

Warto zwrócić uwagę na to, aby dostarczać organizmowi o 25% więcej witaminy E, od 13 do 23% więcej kwasu askorbinowego i około 30% więcej witamin z grupy B. Spożycie pozostałych witamin wzrasta w granicach od 20 do 60%.

Podobnie jest ze składnikami mineralnymi. Na stołach przyszłych mam (w trosce o  ich nienarodzone córeczki lub synków) królują posiłki wzbogacone w magnez, żelazo, cynk, jod, selen, miedź. Zwiększone normy zapotrzebowania na wapń i fosfor spowodowało, że nie trzeba ich dostarczać w większej ilości podczas ciąży.

Szczególną uwagę należy zwrócić na żelazo. Jest go mało w mleku kobiecym, więc przyszła mama dodaje do jadłospisu takie produkty jak: mięso, przetwory mięsne (poza podrobami), warzywa liściaste, morele, śliwki, itd.

Gdzie znajdę kwas foliowy?

Skutki niedoboru kwasu foliowego mogą być opłakane. Kobiety, które planują zajść w ciążę, już przed poczęciem wzbogacają posiłki w kwas foliowy. Na ich stołach często goszczą: warzywa liściaste (szczególnie zielonolistne), szpinak, brokuły, kalafior, brukselka, szparagi, pomidory, groch, fasola, soczewica, soja, buraki, orzechy, słonecznik, wątroba, żółtko jajka, pszenica, pomarańcze czy awokado.

Niedobór tej witaminy może doprowadzić do powstania cewy nerwowej u dziecka a nawet do przepuklin oponowo-rdzeniowych i bezmózgowia!

Zdrowie przyszłej mamy i jej dzieciątka to priorytet. Jego zlekceważenie może się źle skończyć. Tak często mówimy, że nie liczy się płeć bobaska, tylko to, aby było zdrowe. Dostarczmy więc dzieciom to, co najlepsze!

Autor: mz

Oceń artykuł

Komentarze (6)

  • Char2017/04/27 18:18

    966FCdkRpA

    RE Looney Lindsay: AMC is now running An Outpost in Malaya, with Claudette Colbert and sum dood, 1952, in which a rubber planter and his wife have marital troubles during a native uprising. Seem pretty Briisth...

  • Johnyboy2015/07/14 10:16

    hfbd5A9l

    In the coapticmled world we live in, it's good to find simple solutions.

  • Mamah2015/07/11 13:58

    04dGBlpHc

    And I thought I was the sensible one. Thanks for setting me stithgra.

  • Pancho2015/07/10 05:57

    4OBnsWRZlD

    We've arervid at the end of the line and I have what I need!

  • Marta Mama2015/06/03 19:39

    Język polski "trudna język"

    Gratuluje znajomości języka polskiego - chyba "za dwoje" i "dla dwojga", O "Dwóch" można by mówić, jakby to mężczyzna był w ciąży i spodziewał się synka....

  • anialadeevit2013/06/18 21:21

    witaminy

    W ciąży nie powinno się jeść za dwóch, tylko dla dwojga. Zamiast objadać się i spełniać swoje kulinarne zachcianki, kobieta raczej powinna świadomie komponować posiłki, a także dostarczać odpowiednią ilość witamin i minerałów, które są niezbędne do prawidłowego rozwoju dziecka.

Dodaj komentarz

Twoje komentarze będą bardziej wiarygodne, gdy się zarejestrujesz!
Dodatkowo zrobimy dla Ciebie darmową analizę Twojego sposobu odżywiania.

(wymagane)

(wymagany - nie będzie wyświetlany)

(wymagany)