Dieta Dla Zdrowia

Lecytyna-pomocna we wszystkim?

Lecytyna produkowana jest przez wątrobę. Nazwa pochodzi od greckiej nazwy żółtka jaja (z greckiego: llecithos) i została nadana w 1850 r. przez jej odkrywcę - Maurice Gobleya.

Lecytyna to związek chemiczny z grupy fosfolipidów. W podejściu żywieniowym miano "lecytyna" może dotyczyć też  innych fosfolipidów, np. kefaliny czy fosfatydyloinozytolu.

Lecytynę zwykle otrzymuje się z żółtek jaj kurzych oraz z rzepaku lub soi. Jest dostępna  w postaci czystej i stosowana jako dodatek do żywności oraz w celach leczniczych. W Unii Europejskiej, oznaczona jest kodem E 322, w listach dodatków do żywności.

W organizmie człowieka lecytyna znajduje się w każdej komórce ciała, przede wszystkim jako składnik błon komórkowych.

Pozytywne oddziaływanie lecytyny na nasz organizm zależne jest od jej wpływu na układ nerwowy i mózg oraz wspomagania wątroby i jej funkcji. Regularne dostarczanie lecytyny zwiększa pamięć i koncentrację oraz zmniejsza napięcie nerwowe. Niezbędna jest także w wielu procesach przemiany materii. Podczas długotrwałej aktywności fizycznej zwiększa wydolność mięśni oraz przyspiesza ich regenerację .Opóźnia procesy starzenia, pełni funkcje ochronne wobec wątroby, wspomaga wykorzystanie witamin rozpuszczalnych w tłuszczach (A, D, E, K). Obniża też poziom cholesterolu i trójglicerydów oraz powstrzymuje agregację (zlepianie płytek krwi), zmniejszając w ten sposób ryzyko wystąpienia miażdżycy i zawałów serca.

Lecytyna i cholesterol (zwłaszcza frakcja HDL) są substancjami niezbędnymi do funkcjonowania gruczołów endokrynnych, dlatego  jest istotna dla męskiego życia seksualnego.

Lecytyna bierze także udział w procesach odpornościowych. Podnosi aktywność grasicy, gruczołu dokrewnego, który reguluje odporność komórkową. Wspomaga walkę z toksynami pochodzącymi ze środowiska.

Zapotrzebowanie na lecytynę zwiększa się  podczas:

- okresów intensywnej pracy umysłowej
- znacznego wysiłku fizycznego
- ogólnego wyczerpania
- zaburzeń pamięci
- rekonwalescencji
- zaburzeń gospodarki tłuszczowej.

Dla prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu lecytynę należy dostarczać w codziennej diecie. Jest również produkowana przez nasze własne komórki, ale  również należy uzupełniać jej niedobory poprzez dostępne suplementy diety.

Autor: Agnieszka Chudy - specjalista dietetyk

Oceń artykuł

  • Ocena: 5/5
  • Głosów: 1

Komentarze (3)

  • Junko2015/07/17 01:55

    yTIDnBDutXhL

    I don't know who you wrote this for but you helped a brhoter out.

  • Hamizah2015/07/11 14:00

    c6w6Rq86Nsv

    If time is money you've made me a wetlhaier woman.

  • Matty2015/07/10 09:24

    TmEg7mDjB9

    In awe of that anwrse! Really cool!

Dodaj komentarz

Twoje komentarze będą bardziej wiarygodne, gdy się zarejestrujesz!
Dodatkowo zrobimy dla Ciebie darmową analizę Twojego sposobu odżywiania.

(wymagane)

(wymagany - nie będzie wyświetlany)

(wymagany)