Dieta Dla Zdrowia

Jak się odżywiać w okresie laktacji?

Alkohol, papierosy, produkty ciężkostrawne i wydymające, ostre przyprawy, mocna kawa i herbata, alergeny znajdują się na liście rzeczy zakazanych. Doskonale wiedzą o tym kobiety karmiące piersią. Ale na co jeszcze powinny zwrócić uwagę?

Jedz za dwoje

Ciąża i laktacja to czas, kiedy mama powinna szczególnie zwrócić uwagę na to, jak się odżywia. W końcu jest odpowiedzialna nie tylko za siebie, lecz również za swoje dzieciątko.

Czas karmienia piersią to okres, w którym w organizmie kobiety zwiększa się strawność niektórych składników, wzrasta wydajność przemian wątrobowych i przepływ krwi w gruczołach sutkowych. Spada natomiast wykorzystanie glukozy i aminokwasów przez narządy wewnętrzne organizmu matki i zmniejsza się przepływ krwi w sercu, wątrobie, ścianie przewodu pokarmowego.

Jeść... tylko ile?

Zapotrzebowanie energetyczne podnosi się o około 500 kcal dziennie. Jeśli chodzi o spożycie składników pokarmowych, rozkłada się ono następująco:
- białko:  65-166 g/dzień (12-14%),
- tłuszcze: ich spożycie powinno wzrosnąć o około 14-17 g dziennie (25-30%),
- węglowodany: co najmniej 210 g/dzień (56-63%).

Spożycie błonnika pozostaje takie samo, jak przed ciążą i laktacją, czyli wynosi 20-40g dziennie.

Więcej witamin i składników mineralnych!

Kobiety w okresie laktacji muszą zwrócić uwagę na to, by dostarczać do organizmu więcej witamin A, D, C, B1, B2, niacyny, B6, folianów, B12, biotyny, kwasu pantotenowego i choliny.

Podobnie jest ze składnikami mineralnymi: cynkiem, jodem, selenem, miedzią i potasem.

Urozmaicona dieta to podstawa

Jakie zatem produkty powinna jeść kobieta karmiąca? Na liście nie może zabraknąć tych lekkostrawnych. Dodatkowo należy dodać do jadłospisu:
- mleko,
- sery twarogowe i podpuszczkowe,
- mięso, drób, wędliny,
- jaja,
- oleje roślinne,
- warzywa i owoce.

Warto w kuchni puścić wodze fantazji, bo urozmaicona dieta to podstawa! Wtedy i mama i dziecko będą zadowolone!

Autor: mz

Oceń artykuł

  • Ocena: 5/5
  • Głosów: 1

Komentarze (1)

  • anialadeevit2013/06/09 13:02

    Ciążą i laktacja

    Bardzo przydatny artykuł. Często kobiety nie wiedzą o ile wzrasta ich zapotrzebowanie na konkretne składniki odżywcze i jedzą za dwoje. Ważniejsze jest jednak dostarczanie witamin i minerałów niż pustych kalorii.

Dodaj komentarz

Twoje komentarze będą bardziej wiarygodne, gdy się zarejestrujesz!
Dodatkowo zrobimy dla Ciebie darmową analizę Twojego sposobu odżywiania.

(wymagane)

(wymagany - nie będzie wyświetlany)

(wymagany)